No fa massa dies, es signava amb el Consorci de Formació de Persones Adultes de l’Alt Palància un conveni en què el Centre de Formació de Persones Adultes de Vilafamés es convertia en aula auxiliar de l’ Aula Mentor, la plataforma de cursos on-line del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de l’Estat espanyol.

Darrere de la foto  d’aquesta signatura, però, hi ha més coses: el treball callat de la Regidoria d’Educació, el compromís de donar visibilitat a la tasca realitzada des del curs 86-87 per Hermínia i Miguel, la dignificació del seu treball i el reconeixement al seu esforç: el d’Hermínia com a professora titular i el de Miguel com al voluntari etern que mai ha cobrat. El compromís d’augmentar l’oferta formativa de les persones adultes i la possibilitat de potenciar la seua qualificació professional. El repte d’aconseguir que l’atenció a l’alumnat adult continue, malgrat la nova llei de règim de base local perpetrada pel PP  l’any 2013 en què al·ludint les “competències impròpies”  no deixa atendre qüestions d’educació, de sanitat, de serveis socials … de tantes coses que els veïns i veïnes busquen solució i oportunitats des de la proximitat dels seus ajuntaments.

Amb tot, no ens podem conformar només amb allò que ara oferim. Des del 86 som l’únic municipi que, amb recursos propis, oferta formació de persones adultes en la Plana de l’Arc. El nostre centre acull persones dels pobles dels voltants en allò que s’esdevé un exemple de vertebració comarcal i d’aprofitament de recursos. Mai s’ha demanat res a canvi, també és cert que en trenta anys res no ha canviat més que la minva de pressupost dedicat als Programes Municipals d’FPA per part de la Conselleria d’Educació mentre ha estat en mans del Partit Popular, cosa que ha conduït a la mort per inanició d’alguns d’aquests programes.

Ara, amb el nou concepte d’aprenentatge al llarg de la vida, ens hem de plantejar nous horitzons: les demandes de la població, les necessitats d’actualització dels coneixements, la millora de les qualificacions professionals per a qui es troben en situació de recerca d’ocupació o vulguen millorar-la, la formació com a ciutadans crítics i participatius …

Per a fer front a d’aquestos reptes, ens caldrà iniciar tot un procés que ens porte reflexionar sobre les demandes formatives de les persones adultes a nivell comarcal, a conciliar interessos de l’empresarial amb els treballadors, a coordinar tots els recursos disponibles perquè hi haja una oferta  adequada a la realitat i als interessos dels agents socials que participen:  els que demanen l’aprenentatge (veïns i veïnes) i els que n’oferten  (SERVEF, Sindicats, Càmara de Comerç, Conselleria d’Educació, d’Ocupació, etc).

Això suposa un esforç titànic, però tenim clar que l’oferta s’ha de fer; que el lloc, el centre comarcal de referència, dotat econòmicament i amb els recursos humans que calga,  s’ha de fer a Vilafamés i que hem de demanar en proporció a d’allò que hem fet: trenta anys sembrant han de donar fruit.

Costarà, però si alguns municipis es pregunten com es possible que hem arribat a signar un conveni com el de l’Aula Mentor, la resposta a donar la tenim clara: hi ha molta gent picant pedra perquè siga possible, i el cap de colla, el Regidor d’Educació, Pablo Juan tira del carro.

Més informació sobre l’Aula Mentor a: